onsdag 12 december 2012

En sak i taget!


På hallbyrån ligger några torkade apelsinskivor på ett fat.
Jag hade en pyssel-tanke om de där skivorna,
men sedan blev de bara liggandes,
och, ja - de ser ju juliga ut som de är...! :-)

Förr klarade jag av att ha många bollar i luften.
Nu måste jag ta en sak i taget.
Just nu är det Lucia-kören som har prioritet,
och då får det vara så!


Det känns bra att ha kommit till insikt om
att jag fungerar så här.
Ingen idé att stressa upp sig.
Var sak får ha sin tid,
och sedan, när det är klart, kan jag lämna det
och flytta mitt fokus vidare.

För många saker samtidigt?
Nej, det går inte.
Då tappar jag balansen!


I dag har vi tränat Lucia hela förmiddagen,
och i morgon är det dags!

Det ska bli mysigt!

Och efter det blir det något annat som får min uppmärksamhet!
En sak i taget, i den mån det går!

fungerar jag bäst!

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att höra att det är fler som är/har det som jag!!!
    Var sjuksriven för 5 år sedan pga den där väggen...men hade turen att få toppenhjälp och är nu tillbaka igen. Men en sak har jag lrät mig: MAN BLIR ALDRIG SOM MAN VAR TIDIGARE!!! Det är bara att inse....men hellre det och orka vara, än att försöka vara duktig och inte klara av att vara... Ha det gott och sköt om dig
    Jag lovar, det blir jul ändå!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Insikt är bra! Jag är på väg men vill inte riktigt inse tror jag. Blir alltid irriterad när jag har tider att passa och saker att göra till en viss tid. Tex när man ska ha mat till fler än familjen på en viss tid. Då vill jag ju också ha städat och ordning och maten ska se fin ut, vara god, klar i tid och ställd på ett trevligt dukat bord. Sådana tillfälle gör mig stressad och irriterad. Där borde jag bli bättre på en sak i taget.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det bra när man kommer till den slutsatsen att man fokuserar på en sak itaget
    Jag stressar inte till jul,julen kommer ändå, det roliga är att pyssla så här innan
    ha en skön kväll
    Ps har en liten utlottning hos mig

    SvaraRadera
  4. Det är könt när man förstår hur man fungerar, då blir det lättare harmoni i sysslorna!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Så gör jag när jag har mycket, tar en sak i taget. Listar ner allt och planerar veckan och sen betar jag av den. Snygga bilder!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera