torsdag 13 december 2012

Om traditioner


Lucia

En sån fin tradition det är!
Jag tror att det är viktigt för oss människor med traditioner.
Att ha något att samlas kring.
Att ha hållpunkter, symboliska datum
som gör att vi kan mäta tiden.
Att få ha något återkommande,
år efter år efter år.


I dag har vi firat Lucia på skolan.
Och fast jag är 46 år,
så är det inte mycket som har förändrats
sedan jag själv gick på mellanstadiet.
Vi klädde oss likadant,
flera av sångerna vi sjöng var de samma,
vi åt lussekatter och pepparkakor,
ja, det var precis som nu!


Jag tycker att det är så härligt!
Och för mig känns det viktigt på något sätt.
Att fina traditioner får bevaras.
Att man får känna igen sig.
Att det fortsätter!


Och jag är så glad över
att få vara delaktig i skolans Lucia-kör
genom att få ackompanjera den
på piano.

Här (klicka) kan ni se en snutt
 av vårt första uppträdande i dag!

Sedan gick vi vidare och lussade på ett äldreboende.
"Å, det här är en av årets absoluta höjdpunkter!"
sa en av de boende.

Och när eleverna började sjunga
så fick en gammal farbror tårar i ögonen.

Det är fint
 och viktigt med traditioner!

4 kommentarer:

  1. Håller med, det är både skönt och mysigt med tradtitioner....bara de inte går till överdrift! Fast lite lagom sådär....
    Ha en skön luciakväll, jag fick min lucia framför TV:n men det gick bra det med...
    Kram/

    SvaraRadera
  2. Det är fint med traditioner och Lucia är en sån sak som inte har förändrats! Jag saknar att inte ha barn runt mig, utan barn får man inte stämningen. Nästa år ska jag följa med mitt lilla barnbarn till dagis och fira lucia!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Du är bara bäst! Fint som alltid!
    Tack igen, och jag håller precis med dig. Fast nymordeniteterna att vara ute i -20grader är lite jobbigt...

    SvaraRadera
  4. Så duktig du är! Jag är helt omusikalisk men även jag hjälpte till med vår skolas Luciatåg i går. Min hjälp bestod i att leta passande särk, knyta band och glitter, ordna i led...På skolan jag jobbar på har de flesta lite annorlunda förutsättningar än flertalet andra i samhället och deras glädje över att få sjunga, få vara med, få vara Lucia...är så underbar. Vi hade ett mycket mixat Luciatåg och det blev så mycket glädje.
    En fin tradition är det och jag tror som du att vi behöver traditioner.

    Kramar

    SvaraRadera