fredag 4 januari 2013

Att sansa sig


I morse när jag vaknade...
...sken solen in så vackert genom fönstret!
Tänk, att ha solen i sovrummet
när man vaknar!
Vilken härlig början på dagen!

(Och jag ser också nu att det ser ut som
 att jag har en ren liggandes i sängen!
Men, jag lovar, den är inte riktig! 
Örngottet är från Åhléns.)


Jag har varit ute i trädgården en sväng.
Snön ligger hård överallt,
och tyvärr såg jag att rådjuren har varit och ätit
massor på mina (ganska dyra!!!) Viburnum-buskar
som jag planterade förra våren...
Fy, så tråkigt!
De såg verkligen inte kloka ut nu!


Mina trädgårdstankar
börjar vakna till liv nu igen.
Snart är det dags för den tidiga frösådden!
I dag åkte den här katalogen fram:


Och nu gäller det
att vara realist och inte låta det skena iväg.
Jag har redan många fröer kvar
sedan förra året.
En bunt fröpåsar förblev oöppnade,
trots att jag tyckte att jag sådde och sådde.
(Och skolade om och skolade om -
Tillslut hade jag varken ork
eller plats för fler frösådder...)

Så, jag ska försöka sansa mig
och bara köpa det jag absolut måste ha.

(Det är bara det
att det är lite som att handla mat
när man är hungrig...)

7 kommentarer:

  1. Mysigt du har det i sovrummet, och tapeten är ljuvlig. Tråkigt med buskarna, hoppas de växer till sig ändå.
    Jag har också fröer sedan föra året, men det är alltid kul med lite nytt.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jo, du! Sansa sig var ordet men det är inte lätt. Det finns ju så mycket vackert som bara väntar på att få sås.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Mina fröer kom i går. Spännande men jag vet inte när jag ska börja så. Det är ju en del att ta hand om och ordna med ljus och så.

    Jättefint ni har det i sovrummet.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka fina foton du har! Tittar in här ibland och njuter!
    Melodys matte

    SvaraRadera
  5. Haha du är väl för rolig ......renen ser ju t om trediesionell ut på bilden (i mobilen i varje fall )......
    Jag har NOG sått slut på de flesta nu fröer ....
    Ha en ljuvlig helg trots rådjur mm.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det är så kul att titta i frökatalogerna och man vill gärna köpa. Nu är inte fröpåsar så dyra så det blir ju inte så stora kostnader ..... om man sansar sig!
    Rådjuren är riktiga skadegörare men jag tycker om dem ändå!
    Ha det fint!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  7. Det har verkligen varit en underbar dag med mycket sol och så härligt.
    Tack för du påminde om frökatalogen ska genast ta fram den.

    Kram Anna

    SvaraRadera