tisdag 14 januari 2014

Saffranspannkaka



Så här efter jul
så hade vi risgrynsgröt, saffran och mandlar hemma.
Perfekt för en saffranspannkaka!

Det finns ju lite varianter av denna gotländska rätt,
men jag rörde i hop en liter risgrynsgröt
med ett knappt gram saffran
3 msk socker
1,5 dl vispgrädde
3 ägg
0,5 tsk vaniljsocker
och 1 dl sötmandel

Gräddas mitt i ugnen 225 grader i ca 30 minuter.


(Sötaste saffransburken fick jag av bror och svägerska i julas!)

Serveras med lite vispad grädde och drottningsylt.
(Ja, egentligen ska man väl ha salmbärssylt,
men det hade jag ju ingen.)

Det blev riktigt gott,
och så är det ju så skönt
att få variera kvällsmaten lite...

2 kommentarer:

  1. Vilken kkul rätt....den snor jag, tack. Har aldrig hört talas om den men så är jag ju från landet också....hihi.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Gott! Jag har bara ätit saffranspannkaka en gång för säkert 15 år sedan, men oj så gott det var:)
    Kram Maria

    SvaraRadera