söndag 23 mars 2014

Skräckupplevelse i trädgården...


Vilken skräckupplevelse det var
att komma ut i trädgården fredags morse!

Som jag har skrivit tidigare
så har vi problem med rådjur här hos oss.
Efter ett besök av dessa (o-) djur lite tidigare i år
så har jag hägnat in de rabatter där det finns tulpaner
med hönsnät och kompostgaller.
Inte fint. Men nödvändigt.

Nåja:
I fredags morse gjorde jag upptäckten
att vi haft besök av några andra djur över natten!
De rabatter som var oinhägnade
var alldeles upp-plöjda!
Vildsvin!?!


Jag ringde min man
som i sin tur ringde kommunen.
De skulle skicka ut en jägare för att titta på spåren.
Alltså - rådjur är ju bedrövliga -
men vildsvin...!
Det är ju ännu värre!


Förutom plöjningen av rabatterna
så har djuren gått längs med hela gärdsgården
och bökat utefter hela vägen.
Och lite på gräsmattan också, 
som syns på den översta bilden utanför växthuset.


Men:
Jägaren trodde inte att det var vildsvin!
Han var ganska säker på att detta har gjorts av 
en grävling / grävlingar!
Han hittade nämligen inga klöv-avtryck.
Grävlingsskador kan tydligen vara nog så illa.
Jag googlade efter bilder på hur det kan se ut efter
grävlingars framfart i trädgårdar,
och jo, det kan stämma!

Rådjur, grävlingar...
Herregud -
vad blir det härnäst?!

Men - (peppar, peppar:)
Vi har i alla fall inga 
mördarsniglar!
(ännu,
 är väl bäst att tillägga...)

7 kommentarer:

  1. Men usch, det verkar jobbigt med alla vilddjuren! Inget av det här, däremot mördarsniglar, men än så länge lyckas jag hålla jämna steg med dem...
    Så fint du har det i växthuset!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Rådyr, vildsvin og grævlinge - uha uha - her er det mest naboernes katte der irriterer, så jeg skal da vist ikke klage :-) Håber at de uindbudte dyr i din have- hvad det så er for nogen - snart forsvinder ud i naturen igen :-)

    SvaraRadera
  3. Fy, vilken tråkig "surprise". Hoppas verkligen att det var första och sista gången grävlingarna var på besök - fast sån tur har ni väl knappast :( Mördarsniglarna har vaknat här och jag har klippt tre stycken idag. De är ett j-a skit att få in i trädågården.

    Sen vill jag bara meddela att jag är galet avis på dig som har en snickarbänk. Och en sån snygg en dessutom! Så himla kul för dig ;)
    Jag letar själv efter en på Blocket, men den ska jag ha som snickarbänk i källaren, men har ännu inte hittat nån.

    Ha en fin söndagskväll!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  4. Oj! Har aldrig hört om grävling i trädgården. Vet inte vad jag skulle välja - pest eller kolera känns det som. Hoppas skadorna går att åtgärda och att det inte blir fler oönskade besök.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ajdå, så trist! Hoppas de håller sig borta i fortsättningen. Annars tycker jag det går hårt åt grävlingarna, så tre döda vid vägkanten påväg hem från landet (13,3mil).
    Ha en bra start på veckan
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. När fy för vildsvin, hoppas kommunen kan hjälpa er. Super fint i ditt växthus.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vi har haft grävlingsbesök i stugan. Så jag har också googlat runt lite på grävling för vi var osäkra på vad det var som " gröpat" runt. Fick låna en bur/fälla av en jägare men det gav inget resultat. Känns olustigt de kan ju förstöra en del under hus t.ex. Men hellre grävling än vildsvin. De tycker jag är läskiga! Kram Annika

    SvaraRadera