tisdag 29 juli 2014

Roadtrip till Kroatien - resan ner


Vår resa till Kroatien gick via Malmö.
Jag har inte varit i Malmö sedan fotbolls-VM-sommaren 1994,
och då fanns ju inte Turning Torso,
som byggdes 2001-2005.


Det är ju ett häftigt hus,
men jag skulle nog inte vilja bo där.
Med sina 190 meter är detta Europas tredje högsta bostadshus!
Nja, lite för långt ner till trädgården för mig...


Och eftersom det är ett bostadshus
så får man ju inte gå in och titta
eller åka upp i det.


Från Malmö tog vi Öresundsbron och sedan färjan
mellan Rödby och Puttgarden.
Vi hade bokat ett enda rum innan vi åkte hemifrån,
och det var i Hamburg den första natten.

Vilket häftigt hotell det var!
Och vilka häftiga kvarter det låg i!


Och nu vet jag att det blir liiite för många bilder igen...
...men det var så skönt inrett detta hotell!
Eller, ja, egentligen var det ett vandrarhem faktiskt,
men jag såg inte skillnaden mot ett hotell.



(Klickbara bilder, om man vill se tydligare!)

Ett kreativt ställe!
Rummen var inredda med massor av roliga detaljer och finesser.
Tuff stil, rent och fräscht och trevlig personal.



Jag fick flashbacks till tiden när jag var ung
och tågluffade i Europa!



På kvällen var vi ute och åt hamburgare
(såklart, eftersom vi var i Hamburg! :-)
och det var ett härligt folkvimmel överallt
med gatumusikanter i alla hörn.



På morgonen åt vi en god frukost innan det var dags
att bege sig söderut på Autobahn.



Efter en natt i Munchen
åkte vi sedan genom Österrike och Slovenien.
Väldigt vackra att bila genom båda två!


När vi sedan åkte hemåt igen
gjorde vi stoppen i samma städer som på nerresan.


Den gången kändes dock inte hotellvistelsen i Hamburg
riktigt lika mysig som på resan ner...

Mer om det i nästa inlägg!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om er resa. Vi stannade i Hannover och Salzburg på vägen ner, och Passau och Hannover på vägen hem.
    Vi bokade första hotellnatten dagen innan vi åkte, och sedan den andra när vi kommit fram till det första hotellet. Första året vi bokat hotell och inte bara letat upp ett när vi åkt förbi.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Och inte kan det väl bli för många bilder? Tack för titten!

    /Jenny

    SvaraRadera