söndag 28 september 2014

Böcker!


En av våra söner, den äldste, är en riktig bokmal.
Han plöjer den ena tjocka volymen efter den andre.
Det är tunga titlar av tunga författare -
 Dostojevskij, Kafka, Asimov, Rand.

(Och jag måste erkänna att modern, tillika svenskläraren,
är glad över att han finner så mycket nöje i att läsa.)

En del av studiebidraget brukar gå åt till böcker,
och ibland frågar han om jag ska ha något
när han skickar i väg en beställning.


Själv läser jag helst något lättsammare.
Det får inte vara för tungt eller svårläst,
för då somnar jag i från boken.
Och boken måste fånga mig ganska omgående,
annars finns risken att jag ger upp...

Den här gången valde jag
Förr eller senare exploderar jag
(som jag hört så mycket om)
och 
Christina Stiellis
Allt för din skull.
(Läste hennes "Jag älskar dig inte" och gillade den!)

Hoppas att de ska vara bra nog
för att hålla mig vaken! :-)


Någon som har läst dessa?

(Och är det någon som har något mer 
säkert läs-kort att tipsa om?)

3 kommentarer:

  1. Jag har lyssnat på Förr eller senare exploderar jag. Tyckte den var bra. Föreslog den för sonen vi har också en bokmal vilket gläder mig.
    Han skulle nog läsa den på originalspråket. Gladde mig ännu mer!
    Just nu läster jag Boel och Oscar av Josefin Sundström. Tycker om den även hennes tidigare. Jag vill ha lättsamma böcker eller så gillar jag förstås vackra kokböcker och trädgårdsböcker. Sommarhuset och Lyckostigen av Ann Fredriksson tror jag hon heter var också lite trevlig underhållning för stunden.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Inte läst någon av dem men dottern har läst "förr eller senare..." Jättebra tyckte hon. Jag skulle vilja läsa den och även den andra. Gillar böcker!
    Just nu läser jag "Ljusets dotter" och de är jättebra.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av böckerna. När jag läste Jag älskar dig inte blev jag så himla förbannad. Först på mannen som var en skitstövel och sen på kvinnan som dröp av självömkan. Men samtidigt - jag kunde inte sluta läsa den och den berörde mycket.

    Nu senast läste jag Gone Girl av Gillian Flynn, en bra bok som jag var tvungen att ta en läspaus efter. :) På vänt har jag Kristina Sandbergs nya, Liv till varje pris. De tidigare är inga feelgood direkt, men ett riktigt bra personporträtt.

    Lycka till med läsningen!

    SvaraRadera