lördag 25 oktober 2014

Eco-driving


Hej på er
denna gråa och disiga,
men leeeediga dag!

Nu är känslan ungefär densamma
 som efter att ha sprungit ett långt och segt lopp:
himla skönt att vara i mål, men fortfarande lite för trött
för att riktigt kunna njuta av det...


Men.
Vetskapen om att det kommer tid för rekreation nu.
Det är så skönt.


Samtidigt
 så är det lite galet
att man lever på det här sättet.
Gasen i botten och känslan av ett skenande fordon
och sedan - i grevens tid före en krasch; nödvändig tid av vila,
bara för att kunna komma igen och accelerera igen!
Jag får liksom inte ordning på fördelningen
av jobb och ledighet i lagoma doser.


När vi gick handledarutbildningen
 i samband med
att sonen skrev in sig på körskolan,
så pratades det mycket om eco-drivning.
Att köra sparsamt, att spara in på bränslet.

Tänk om man kunde tänka lite mer
"eco-driving"
inte bara när det gäller bilkörning
utan också när det gäller sig själv
och hushållandet av de egna resurserna.
Lite lättare på gaspedals-foten,
lite mjukare, lite mer planerad körning.


Kanske skulle motorn hålla lite längre då.

Det tål att tänkas på.

2 kommentarer:

  1. Precis så känner jag också! Jag upplever ofta att veckan enbart består av måndag och fredagar. Vart lördag och söndag tar vägen har jag ingen aning om! Denna vecka tog jag ledigt, i går fredags, bara för att kunna hinna med att städa och tvätta så att jag kunde känna mig mer fri nu när lördagen kom. Det är ju inte klokt egentligen, att man ska känna så! Ta ledigt för att städa!!!!
    Jag funderar ofta hur livet ska levas och vad livskvalitet är. Det är så lätt att hamna i att veckorna bara är transportsträckor. Livet är ju här och nu och som jag tycker Stig Johansson beskriver så träffande i sin korta dikt, Förlusten: "Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet".
    Men väldigt fina bilder från skogen visar du - det är rekreation! om något!

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  2. Bra liknelse! Det är nog inte hälsosamt i längden att hålla på att gasa sådär mycket att man nästan kraschar. Sanningen är väl också att bara du själv kan sätta stop för det.
    Var rädd om dig!

    Underbart vackra bilder!

    Kram

    SvaraRadera