måndag 29 februari 2016

Fjärilshotell och bålgetingsholkar


I lördags var jag och mamma på Gartner-sällskapets årsmöte!
Ja, det var ju lite otippat, men det var mamma
som blivit inbjuden och som i sin tur
bjöd med sig mig!

Förutom middag, årsmötesförhandlingar och lotteri
(där jag för övrigt vann den här tulpanbuketten!)
så var det en föreläsning med rubriken
"insekter i våra trädgårdar".


En mycket intressant föreläsning, faktiskt!
Vi fick lära oss om så väl humlor och fladdermöss
som om ekorrar, solitärbin och fjärilar!


Vi fick till exempel veta
att en fladdermus äter ca 3000 myggor
- per natt!!!

Plötsligt blev jag lite mer "fladdermusvänligt" inställd...


Och så fick vi veta lite mer om bålgetingen.
Vi träffar ganska ofta på bålgetingar i vår trädgård.
De är ju verkligen stora och jag har varit lite rädd när de 
kommit brummande som små helikoptrar.
Nu vet jag att den är så fredlig man bara kan vara,
att det är utrotad i en del länder
och att den endast finns i ett stråk här
i sydöstra Sverige.


Väldigt intressant och kul att få lära sig!
Och så fanns det möjlighet att köpa både fjärilshotell
och bålgetingholkar!

Här är föreläsarens hemsida om man är nyfiken!

2 kommentarer:

  1. Det är så intressant att gå på föreläsning, det skulle man göra mer. Kul att du fick tulpaner med dig hem!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Låter intressant. Insekterna är nog viktigare än man tror. Gott att höra att fladdermössen gör ett bra jobb mot myggen :)
    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera