onsdag 6 juli 2016

Honungsrosen (Verklig och målad i akvarell)


I år blommar honungsrosen så överdådigt!

Det är en Rosa Helenae Hybrida
och hon växer på portalen
som leder in till vår trädgård från garageuppfarten.
Och som hon doftar!


Det här måste vara en av de tåligaste rossorter som finns!

Från början växte den på en annan portal
som vi var tvungna att ta ner när vi byggde ut huset.
En liten grävmaskin skulle in i trädgården
och honungsrosen fick jämnas vid marken.


Grävmaskinen körde över rosen
och nästan ingenting blev kvar ovan jord.

Bekom det den?

Nej knappast! 
Året därpå växte den upp ur marken i alla fall!


Man gillar ju såna växter...


När man fyller jämnt på mitt jobb
så får man en personligt målad akvarelltavla.
Det är en kollega, Christian Kouvumaa, som är duktig på att måla
och som försöker hitta något motiv
som kan passa just den jubilaren!

I april fyllde jag ju 50
och vad tror ni jag fick för motiv...?


Ser ni?
Honungsrosen!
Ja, jag såg direkt att det var just 
Rosa Helenae Hybrida!


Det visade sig att han varit inne på min blogg
och letat bilder som han kunde måla av.
Och där hade han hittat henne:
honungsrosen!


Visst är det roligt att få något så personligt!


2 kommentarer:

  1. Jag älskar honungsrosen, har tre stycken i trädgården! Växtkraften är enorm och den doftar ljuvligt.
    Underbar akvarell och så roligt att du är bekant med konstnären. Tittade på hans sida och jag gillar verkligen hans akvareller, ska kolla där när han öppnar webshopen igen.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken fin present! Och så blir jag sugen på en honungsros förstås!
    Kram Annika

    SvaraRadera