söndag 10 mars 2019

Liv i jätteverbenan!



Förra året sådde jag jätteverbena i januari.
Fem frön grodde och jag fick otroligt fina plantor!

I korgen utanför den lilla trädgårdsboden
satt jag tre plantor som växte sig manshöga!


I år har jag också sått jätteverbena
och eftersom jag ville gardera mig
så köpte jag frön från två olika fröfirmor.
Den ena hade förbehandlat fröna så där grodde 10 frön direkt!
De andra har ännu inte grott,
men jag jobbar med dem (in och ut ur kylskåpet)
och hoppas på att de också tar sig!

Jag har dock hört att man kan övervintra jätteverbena,
så på vinst och förlust ställde jag in den här korgen bland
alla andra växter som jag övervintrar.

I dag har jag burit in alla krukor. 
Dags för väckning!
Och nu är det här ett jättedåligt foto,
men titta här får ni se -
Alla tre plantorna lever!


Men å - vad roligt!
Tillsammans med alla de nysådda plantorna
så kan det bli gott om jätteverbena i trädgården i år!


2 kommentarer:

  1. Så fin verben. Jag skulle också vilja odla sådanna. Roligt när de övervintrar. Ha det fint Nina

    SvaraRadera
  2. Men så roligt att den övervintrade - det ger hopp för höstens krukor med jätteverbenan, fast då gäller det att ha utrymme också.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera