måndag 17 juni 2019

Om växtkraft


Kransveronikan till höger i bild är fantastisk
redan innan den gått i blom.
Vilken växtkraft!

Och där bakom, till vänster,
klättrar Summersnow - nyplanterad för ett år sedan.
Också med en fantastisk växtkraft.


Apropå växtkraft.
Förra året hade jag två stora krukor med Jätteverbena.
Den blev jättejättehög och blommade så fint.
Jag ställde in krukorna för vinterförvaring
och den ena av dem överlevde
och blommar så fint nu.

Eftersom jag gillar jätteverbena
sådde jag fler i vintras.
Ni vet - det är lite pyssel med de fröna.
De tar tid på sig, och ibland måste de köldbehandlas,
ja - daltas med helt enkelt.

Jag fick massor av plantor,
men de har inte kommit så långt ännu.


Här är två stora krukor.
Och jag har fler på andra ställen i trädgården.
Det blir säkert fint när de sätter fart!


Men med tanke på allt pyssel med fröna
så blev jag ju lite full i skratt
när jag i kväll såg vad som frösått sig på grusgången...


En massa jätteverbenaplantor!


Visst är det lite som det kan vara med oss människor -
att ibland blir det bäst resultat
när man inte anstränger sig för mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar