onsdag 10 juni 2020

Fotografens cafe och bistro



Tänk - i höstas gjorde jag 
ett inlägg om en innergård här i stan.
Jag skrev om att den var så himla fin
och att det vore en perfekt plats för ett café...


Och tänk - det blev faktiskt verklighet!


För just på denna plats finns nu ett jättemysigt ställe:
Fotografens café och Bistro


Faktum är att det var invigning just i dag!

Och jag och min kollega Mia,
som gjorde vår sista arbetsdag före semestern,
passade på att besöka stället för en premiärlunch!


Och åh -fint det har blivit!

Vi blev expedierade av ägarinnan Alexandra själv!


Vädret var stålande och vi valde att sitta ute i solen.


Det blev Grön Pasta och det smakade jättebra!


Och så var det det där med macaronsen där i bakgrunden...

Vi ville köpa varsin macaron att ta efter maten,
men eftersom det var lite oklart vilka smaker de olika macaronsen hade
så fick vi i uppdrag att smaka alla och sedan skriva ned
vilka smaker vi identifierade!


Haha - vi tackade självklart ja till uppdraget,
och delade systerligt varje macaron i halvor och antecknade sedan
den smak som vi enades om.

Och trots att mitt smak-sinne fortfarande inte är
 riktigt vad det ska vara
sedan den befarade corona-sjukan i mars månad, 
så kom vi överens om att smakerna var:
choklad, citron, kaffe, apelsin, vanilj och hallon.


Såå goda allihopa, 
men vår favorit blev den med kaffesmak
(trots att jag själv inte gillar kaffe...)
Mums!!!


Vädret var som sagt underbart,
men alldeles intill kan man sitta inne i ett orangeri
om det skulle vara lite regnigt.


Mysigt inrett och...


...sån där inne-ute-känsla!


Inne i den gamla byggnaden, som tidigare varit fotostudio,
var det också stilsäkert och hemtrevligt inrett.


En gammaldags känsla med mormorsblommor,
kakelugnar och gamla möbler.


Visst vill man sitta och fika eller äta här?


Det kändes rofyllt och somrigt!


Ett gammalt fönster som tagits till vara
flyttades till att sitta i en vägg.


Älskar kransen...


...i kombination med allt det andra.
Tapeten, kakelugnen, den gröna färgen på hyllan...


Här finns gott om plats för gäster,
uppdelade på ute och inne och på
två våningar med flera rum.


Fast det allra mysigaste lilla rummet var nog detta:


Ett barnrum, inrett av Sofia Vusir Jansson.
Säkert har många av er sett det här bedårande lilla rummet
på Sofias blogg Mokkasin, eller på hennes instagram.

himla gulligt!


Ja, hela stället kändes så fint
och det är bara att gratulera Alexandra och Fredrik
till ett fantastiskt jobb med både inredning
och meny - ja, hela konceptet!


Ja, och grattis alla Katrineholmare
som fått ett jättefint ställe att hänga på,
antingen för en fika, en lunch eller middag.
'

Vi kommer så gärna tillbaka!

2 kommentarer:

  1. Superfint ställe! Det ska jag komma ihåg ifall jag är i närheten. Härlig ute/inne känsla!
    Ha ett skönt ”sommarlov”när det kommer!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Jag var där idag och för mig var det extra kul för där uppe på övervåning har jag faktiskt bott flyttade ut från lägenheten sommaren 2012. Jag berättade för personalen som jobbade om hur det såg ut när det var en lägenhet hon tyckte det var jätte intressant, mycket är sig likt men vissa förändringar har gjorts. Var ändå lite märkligt att gå där när man bott där innan. Som jag älskade den lägenheten. När jag klev in på övervåningen så kände jag bara åh jag är hemma igen.
    Kram Linda

    SvaraRadera