lördag 10 oktober 2020

I nöd och lust



Som jag har berättat tidigare
så har våra yngsta barn, tvillingsönerna,
flyttat hemifrån i sommar.

Och som jag också har berättat så håller vi på
att göra något av de rum som blev tomma här hemma.

Lite i taget växer fram här i E:s gamla rum
som nu håller på att transformeras till ett musikrum.


Och nu ville jag visa er ett par tavlor som H har gjort!


När vi var på konstutställning i Hälleforsnäs
såg vi ett par rostiga tavlor som vi gillade,
och nu har H gjort något liknande här hemma!


Han köpte ett par plåtar
som han klistrade fast självhäftande siffror på.

Det är våra födelseår här i vår familj...


Sedan sprayade han dem med saltvatten
och lät dem ligga ute och rosta ett par dygn.


Efter tre dagar tog han bort de självhäftande siffrorna
och sedan lät han dem ligga ute ett tag till.


För att stoppa rostprocessen så sprayades tavlan med klarlack.

(Det skulle ha gjorts lite tidigare,
för nu syns sifforna bara lite diffust,
Men vi vet att de finns där -
och det är en bra känsla
med symboliken i siffrorna!)


Den andra tavlan gjordes på ett annat sätt.
H skar ut en mindre plåt
som han satte dit mitt på den stora.

Sedan har han använt stämplar 
och stämplat "I nöd och lust".

Något som verkligen gäller i vår familj.


Nu sitter plåtarna där
i rummet som håller på att bli vårt musikrum.


Jag tycker de blev både fina och personliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar