tisdag 16 augusti 2011

Gräskrona och luffarschack (kreativ tisdag...)



Hej på er!

Ville visa en gräskrona a´la Ernst (typ)
som jag har hänger i äppelträdet.
Det är min syster som har bundit den,
men det var jättesvårt att fota så att det syns,
så ni får föreställa er...:-)



Vår 11-åring J är en riktig tävlingskille.
Det spelar ingen roll om det så är fotboll,
bingolotto, bowling eller frågesport - 
vinnarinstinkten har han!
Och vinner gör han...

Jag vet inte hur många vinster han har kammat hem genom åren.
Vad sägs t.ex. om
ett x-box 360, en heldag för hela familjen på Kolmården,
en massa Star Wars-lego, CD-skivor och massor av annat.
Ja, han får nog aldrig tur i kärlek, den stackars killen,
om man får tro på talesättet om "Tur i spel..."

(Fast när han som 6-åring vann första pris i en tävling
i mataffären, och priset visade sig vara en timmes
gratis kost-rådgivning hos en dietist
så avstod han priset... :-)

Han älskar att spela spel också,
(kanske för att det nästan är som en tävling...)
och i dag fick jag en idé att jag skulle göra ett
luffarschack som kan stå ute i trädgården.


Jag tog en skifferplatta och bad H fräsa ur nio rutor.
Sedan målade jag några stenar med hobbyfärg.
Väderbeständigt!


Voila!
Nu ska jag utmana honom på en match!

(Vem tror ni vinner...?)

3 kommentarer:

  1. Lite höstkänsla här inne hos dig med den fina gräskronan och äpplena.

    Ibland när jag sitter i utvecklingssamtal så berättar föräldrar för mig att de tycker det är lite pinsamt med deras barn (killar) som hela tiden tävlar.
    Som om det var något fult.
    Jag har alltid tyckt precis tvärtom. Man har så mycket att vinna på i livet om man har det drivet i sig. Att lära sig ta en förlust kommer så småningom på köpet och det är inte farligt att bli varken ledsen eller sur om det inte går bra alla gånger. Och det kommer hela tiden nya tävlingar att vara med i.
    Hoppas du gav honom en ordentlig match i luffarschack!

    Kram Monica

    SvaraRadera
  2. Härligt med luffarschack som kan stå ute. Vi pratade oxå om något liknande får spåna vidare nu när jag såg dit fina. Ha en go helg

    SvaraRadera