fredag 24 maj 2013

Nu är det klippt...


Den här klätterrosen är en
 New Dawn.
Den frös ner ända till marken i vintras,
och jag fick klippa ner den till bara någon decimeter.
Hoppas att den repar sig och växer upp igen!

Buskrosen här under är en
Rosa Mundi.
Jag har två stycken som jag haft länge,
men även de har frusit ner denna vinter!

Det har aldrig hänt förut,
och jag tvekade länge innan jag 
satte sekatören i dem,
men så i kväll så klippte jag ner dem också.

Det är ju snudd på sommar,
och de var fortfarande utan blad.
Bara trettio centimeter från marken
har det börjat synas lite grönt,
så de blev rejält nedklippta.


Hoppas nu att alla rosor tar sig
och snabbt växer upp igen.


Det måste ha varit en väldigt svår vinter
för växterna.
Det är mycket som dött
eller som får börja om.


Efteråt känns det i alla fall bra
att äntligen ha tagit beslutet.

Nu är det bara att vänta och se!

5 kommentarer:

  1. Min New Dawn är också rejält nerklippt i år. Den var klen och sjuk förra året och såg inte mycket ut för världen för någon vecka sedan. Får se om den kommer eller om det blir spaden.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Min New Dawn dog vintern 2010. Nu ska Valdemar få ta platsen vid rosenbågen.
    Så vackra bilder, din RosaMundi är underbar. Jag har den inte hos mig, men väl på önskelistan:). Ja, de flesta rosorna är nerklippta till marknivå. Trist syn... Jag har några austin som jag är osäker på om de kommer överhuvudtaget.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ja, den här vintern har ställt till med en hel del. Jag tror den var för lång helt enkelt. Men det har klagats en hel del här i England också. Många utställare har berättat att de har haft stora problem. Vi får hoppas sommaren håller i sig och att nästa vinter blir mildare :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Den här vintern har faktiskt varit den värsta jag upplevt vad gäller växter som har dött. Många buskar har fått ordentligt med stryk, blir mycket klippande. Även min New Dawn får bli helt nerklippt. Sorgligt, men vi får leva på hoppet att allt repar sig igen. Ha det så bra! Kram Yvonne

    SvaraRadera
  5. Samma här:( Går runt i trädgården o inser att det får bli ytterligare en sväng till handelsträdgården.
    /Åsa

    SvaraRadera