tisdag 10 november 2015

En låda med provglas


När jag var liten
var min pappa bonde.
Och även om han bytte yrke senare i livet
så förblev han ändå en odlarman -
med vördnad för allt som växer
och med ett stort intresse för landsbygden.

Därav kom det sig
att han samlade på sig många saker
som en gång tillhört det gamla bondesamhället.
Ja, hemma hos mamma och pappa
fanns ett helt museum med gamla fina saker -
allt från mjölkkannor till hästslädar.


I söndags var jag hemma hos mamma
och då fick jag med mig några fina gamla saker hem
från källaren, som är en riktig guldgruva! :-)


En gammal trälåda med små provglas i.
Det kan väl vara fint att använda till något?

Kanske till små vaser...?


Eller till små ljusstumpar...?


Eller, som jag fick tips om:
att sätta pelargonsticklingar i...?


Hur som helst så tycker jag att det är så charmigt
med såna här gamla föremål!


Och kanske får till och med den handskrivna
trasiga lappen sitta kvar...?


Just nu står lådan i växthuset
där snötöreln fortfarande blommar så fint...


...och den rödbladiga klockrankan
ännu inte blivit tagen av frosten.


Och jag är glad att det finns människor
som sparar sånt som en gång blivit omodernt,
men som efter tillräckligt lång tid
är charmigt och vackert!

2 kommentarer:

  1. Vilken skatt! Den är ju hur fin som helt! En liten årstidslåda kanske som du kan ändra innehåll efter säsong...

    Toppenfina bilder!
    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt och fint! Jag håller med ovanstående. Vilken skatt!
    Det är ju det som är så fint att blanda gammalt och nytt. Inte bo i ett museum men så personligt när gamla grejer får nya användningsområden. Det gillar jag! Och ännu roligare med sånt som bär din egen historia. Och låt lappen sitta kvar : )
    Kram Annika

    SvaraRadera