lördag 6 januari 2018

För kärlekens skull...


När vi kom hem från bion
tände vi eldkorgen och grillade lite korv.

Ja, vi var och såg filmen 
Ted - för kärlekens skull i kväll.
Filmen var bra,
men lämnade en sån sorglig känsla efter sig.

Det var en stillsam stämning i biosalongen.
Tyst, trots att vi var många.


För det där med psykisk ohälsa.
Det är så tungt.
Jag vill inte tro att våra liv är ödesbestämda.
Jag vill så gärna tro att vi kan påverka både vårt egna
och våra närståendes mående och utveckling.
Förändra till det bättre.
Hjälpa och stärka.

Men...filmen påvisar verkligen
hur svårt det kan vara.
Och hur vi föds med så olika förutsättningar
och olika benägenheter för hur vi mår.
Det är så orättvist.

Och det gör mig så ledsen.
Det där lidandet.
Den där kampen.
Förtvivlan.

För man kan vara så älskad 
och man kan vara så framgångsrik - 
och så räcker det ändå inte till
för att det finns krafter inom en som ödelägger och förgör.

Var finns hjälpen då...?


Så.
När jag reste mig ur biofåtöljen
var det med tårar som stilla rann nerför kinden.
Men... - se filmen, gör det! 

(Också för den vackra musiken och de vackra texterna.)

1 kommentar:

  1. Håller med Dig! Vi såg filmen på trettondagen eftermiddagsbio med två kompisar med efterföljande middag hemma hos oss sen. Känns som man hunnit med så mycket om man går på em-bio. Filmen innehöll mycket vacker musik, texter och många känslor. Att låtarna håller än är väl ett bevis för det. Den var bra tycker jag och psykisk ohälsa är ett tungt kapitel. För många drabbade och även de runt omkring.
    Kram Annika

    SvaraRadera