tisdag 16 januari 2018

Dikt-citat



Är ni duktiga på att komma ihåg diktcitat i huvudet?
Det är inte jag.
Jag är värdelös på att minnas sånt ordagrant.
Sångtexter och dikter.
Det fastnar inte.

Men en dikt kan jag utantill.
Och det är denna:


Jorden kan du inte göra om
Stilla din häftiga själ
Endast en sak kan du göra
En annan människa väl
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer


Stig Dagerman.

bra!
Och just den har faktiskt fastnat.


Och så har jag ett citat
från Nils Ferlin.

Det var Mustafa Can som citerade honom
i en föreläsning jag lyssnade på.
Så här:

"Vem är din nästa? Jo - första bästa!"

Alltså, det är ju bara så bra!


(Och bilderna är från Ulriksdal
för ungefär ett år sedan ...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar