fredag 26 januari 2018

På utbildning


Det är fredagkväll
och jag är helt slut som artist.

Ja, det var länge sedan jag varit så förlamande trött
som jag har varit den här veckan.

Det är långa, långa dagar på jobbet
där det alltid är mycket att göra.

Veckan började dessutom med en tvådagarsutbildning
som var förlagd på Dufweholms herrgård.


Det var en konstig känsla
att tillbringa natten på internat
som ligger så nära hem!
Men å andra sidan var det kul att få göra det
för det är ju inte så att man skulle ta in här över natten
i privata sammanhang, när det ligger i stan där man bor!


Här är så väldigt fint -
en underbar miljö att få utbilda sig i!


Och ni vet ju hur det brukar vara på såna här dagar:
mat, fika, mat, fika -
ja, det kändes som att det var dags att äta
hela tiden de här dagarna...


Tjusigt dukat!


Vi var fjorton lärare
från olika skolor i kommunen.
Några var nya bekantskaper för mig,
och det är roligt att lära känna nya ansikten!


Och det är väl en tanke när man bor så här -
att man ska ha möjlighet att lära känna varandra.


Det var en bra utbildning.
Intressant!
Vi fick lära oss mycket och diskutera massor!


Det handlade om sånt som har med samtal att göra.
Om hur man kan ha förutfattade meningar.
Om frågeteknik.


Om kommunikation och om språkets betydelse.


Om "Kasam" - känslan av sammanhang, meningsfullhet,
begriplighet och hanterbarhet.


Om att ha ett styrkebaserat perspektiv.


Ja, lite så.

Jag tycker som sagt att sånt här är intressant,
och det var många klokheter som sades.


Det blir väldigt intensivt såna här dagar,
och det kändes som att man inte gjort annat än
tänkt och pratat, tänkt och pratat
hela dagen...


Därför var det skönt att gå upp tidigt på rummet.
Klockan 10 somnade jag pang bom!
Så tidigt brukar jag aldrig annars somna...


Dagen därpå fortsatte tankeverksamheten och samtalen.


Den sista fikapausen
var jag bara tvungen att gå ut en sväng.
För det är inte bara fint inne...


... utan omgivningarna är fina också!


Och det var skönt att gå en sväng i friska luften.


När jag kom hem efter den andra intensiva dagen
så ville jag nästan bara vara tyst hela tiden.
Det kändes som att jag hade pratat slut på mig!


Nu återstår fyra dagar av den här utbildningen,
men det blir lite senare fram i vår.


Och nu är det fredagkväll
och jag är som sagt tröttare än tröttast.


Ska försöka sova ordentligt i natt,
för att kommande vecka förhoppningsvis ska bli lite piggare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar