tisdag 14 juli 2020

Kumla sjöpark



När vi var på hemväg från vår senaste husbils-sväng
stannade vi till vid Kumla Sjöpark.


Alltså - det är så konstigt:
Vi bor bara en timmes bilväg från Kumla
och ändå har jag aldrig varit i den här parken!


Här finns ett stort växthus med stora odlingar
både inomhus och utomhus!

Jag blev jätteimponerad!


Inomhus fanns enormt fina exemplar av växter
i stora krukor!


Så himla välmående växter!


I mitt köksfönster har jag vildvuxna myrten
som jag haft lite dåligt samvete över
för att jag inte formklippt.
Men här i växthuset fanns ännu större exemplar
som var jättefina trots att de inte var klippta.


Så fina ormburkar!








Och många Hemtrevnad.
En växt jag glömmer ibland,
men som är så tacksam att låta bre ut sig
som en matta...













Sedan går man ut på andra sidan
och möts av ett fantastiskt överdåd!


Här finns blom- och grönsaksodlingar
som imponerade stort på mig!







Snygga ställningar!







Många foton på de här piedestalerna.
Men så snyggt med masseffekten!














Klockranka fanns överallt!


Ett särskilt växthus för basilika!




Mer klockranka...


Och malabarspenat fanns verkligen överallt!



Fin gång som går omlott på det här viset!


Ännu ett litet växthus!








Alldeles intill växthusen
ligger restaurang Goda Rum.


Vi tog en fika!


Jättegod cheesecake!


Så fint med utsikt över den konstgjorda lilla sjön!


Ja, vilken oas!


Så ett tips från mig:


Är du det minsta odlingsintresserad -


Åk till Kumla Sjöpark!

2 kommentarer:

  1. Jättekul att få se! Har läst om det för några år sen men helt glömt. Inte så långt från oss heller. Får bli en utflykt någongång. Tack för påminnelsen!
    Kram Annika

    SvaraRadera