lördag 18 juli 2020

Tvestjärtsfälla


År 2020 är sannerligen inte mitt år.
Det har varit så många saker som har gått fel
och så många saker som gjort mig så ledsen.

Synd att inte ens trädgården 
får vara en fristad från det som är jobbigt.
Aldrig någonsin har vi haft så många mördarsniglar
som det här året.

Jag klipper upp emot hundra sniglar varje dag.
Det tar aldrig slut.

Och är det inte sniglar så är det mjöldagg,
som nästan alla mina dahlior drabbades av.
Eller tvestjärtar.

Men nu gillrar jag i alla fall tvestjärtsfällor!
En uppochnedvänd liten kruka fylld med halm
ska jag lura in dem i och sedan vittja
på morgonen.

Lite snyggt blev det också!

1 kommentar:

  1. Så trist med sniglar! Vi har fått de vid stugan fanns inte alls här för några år sen. Har inte så många som du men plockar lätt 20-40 st varje kväll. Lägger de i en hink med vatten och ättika som vi gräver ner. Har även tre ölfällor. Hur äckliga som helst. Så tråkigt med skadedjur. Även haft små larver som ätit upp en ny clematis. Man blir besviken. Hoppas vi slipper tvestjärtar.
    Kram Annika

    SvaraRadera