söndag 30 augusti 2020

I trädgården just nu


Stackars, stackars försummade trädgård...


Som alltid så börjar trädgårdssäsongen bra!


Jag har lust och energi i överflöd.


Drar igång det ena projektet efter det andra...


Ja, det är ingen hejd på det.
Jag blir fixerad, tänker på trädgård hela tiden.


Men - aj aj aj...- för:


Precis som vanligt tar den där lusten och energin slut
innan sommaren har gjort det...


Och då lämnas den stackars trädgården åt sitt öde.


Det är då de där självgående växterna är så värdefulla.


De där som klarar sig utan mig.


Som syrénhortensian.


Lite rhododendron-näring i början av sommaren bara.


Och den där malabarspenaten som jag har lite här och lite där...


Tack för dig som varit så tålig hela sommaren och som blommar nu.


Jag får dåligt samvete över mitt ointresse,
men jag vet ju att det alltid är så här.


Och snart ska lökarna i jorden också.
En sista kraftansträngning bara.

För jag vet ju att när det blir vår igen
då är lusten där, och då vill jag ha satt många, många lökar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar