torsdag 5 maj 2011

Rabarber


Rabarber.
Då är det verkligen vår.

Den rabarberkaka som vi gör allra oftast här hemma 
är verkligen jättegod och jätteenkel.

3 ägg
3 dl socker
150 g margarin
3 dl vetemjöl

2-3 rabarberstänglar

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i det smälta fettet och sist mjölet.
Bred ut smeten i en liten smord och bröad långpanna
Skär rabarber i små bitar och stick ner i rader.
Grädda i 200 grader ca 15 min
Pensla den heta kakan med lite smält smör
och strö över lite socker
Skär kakan i rutor

Och så äts den med vaniljvisp såklart!


Den här kakan är verkligen familjens favorit!

När jag skulle baka kom jag på att äggen var slut.
Men det gjorde inget, för vi har en bondgård 
nära oss där det bara är att gå in och
hämta så många ägg man behöver.
Pengarna ploppar man ner i 
en liten sparbössa!


Mysigt & Praktiskt, va´?

Nu har det vänt.
Veckan har varit kall och fulltecknad,
men nu verkar värmen komma åter och detta
i kombination med att det är fredag i morgon får mig
genast på bättre humör!

Kram på er
och unna er nu lite rabarberkaka...

3 kommentarer:

  1. Det är härligt att kunna köpa alldeles färska lantägg! Och rabarberkaka är mums!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Det lätt-tillagade är oftast det godaste.
    Bra med goda favorit recept här på bloggen. Själv gör jag oftast pajer men denna är värd att prova och med vaniljvisp till så blir det ju nästan som en paj eller hur?

    Här är en till som är nöjd med att det är fredag i morgon och jag slutar tidigt dessutom. SKÖNT!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har handlat ägg där många gånger och det känns mycket, mycket bättre att baka med dem äggen. ;-)

    Till helgen gör nog våren ett nytt försök!!! Då ska sjuåringen ha monsterkalas på altanen!

    Kram H

    SvaraRadera