torsdag 15 december 2011

Önskelistor


"Tomten jag vill ha en riktig jul,
en sån som det var när man var liten..."

Jag sitter och tittar på foton från förra året.
Hela december var vintrigt vitt och julkortslikt.
I år är det...grönt!

Jag är inte så himla petig,
men lite frost åtminstone kunde väl vara fint!



Julkärven har regnat sönder och spretar hit och dit...
Nja, jag tycker inte riktigt om det här.
Faktiskt.

Skönt är i alla fall att julklapparna till barnens kusiner 
nu är inhandlade och klara!
Och det slår mig återigen att tiden går:
I år slapp jag uppsöka någon leksaksaffär!
Alla börjar bli så stora nu så att
jag hittade julklapparna
i andra affärer!

Återstår det svåraste:
Julklappar till våra egna barn!

Utmaningen ligger i att våga ta lite egna initiativ
 och gå utanför deras önskelistor...
...eftersom jag vägrar att handla alla deras julklappar
på (typ) Media Markt...

(Ja, för önskningarna på önskelistorna 
är ju tagna rakt av från sortimentet i såna affärer...) 

Återstår att se om de kommer att uppskatta
sin initiativrika mamma...? 

(I och för sig är det ännu ingen som rört 1000-bitarspusslet
jag så "uppskattat" överraskade med i fjol...
Men vad tusan-
skam den som ger sig! :-)

3 kommentarer:

  1. Vad härligt du skriver! För mig är det ok med en grön jul, men jag förstår verkligen dem som vill ha snö. Inte helt lätt med julklappar, jag håller mig till sonens önskelista:-). Nja inte helt och fullt, men det viktigaste har jag klickat hem från nätet till den fotbollstokige.
    Ha det bra!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Pussel till barnen i julklapp förra året (som inga barn rört än så länge) resulterade i en hel A4-lista med kläder och saker som Oscar önskar sig i år. Sen tittade han strängt på mig och sa: "ska jag behöva skriva en INTE-lista på baksidan?" (typ pussel) men hann slapp det och i år ska jag vara duktig och välja från listan!!!

    Nu börjar jag faktiskt också tycka att lite snö inte skulle vara så dumt. Det blir ju mer stämningsfullt helt klart och jag har inte så många ärenden kvar som är långt bort så att jag slipper slira med bilen på vägarna. För det gillar inte jag.

    Lycka till med dina julklappsinköp och ett hett tips: strunta i pusslet i år!
    Stora kramen från Monica

    SvaraRadera
  3. Våga vägra önskelistor :-) Nej inte riktigt men jag gillar din inställning att våga tänka lite utanför, för är det inte så att de presenter man uppskattar mest är de som man inte trodde man skulle få och som man inte visste att man så väl behövde förrens man får dem?
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera