fredag 1 augusti 2014

Klematis


Hon är en skir och nätt liten dam,
Mrs T Lundell.
Fastän hon har flera år på nacken
så blir hon inte större än så här hos mig.


Fast det är ganska fint också -
och färgen gillar jag!


Fast sedan när jag funderade lite,
så kom jag på att hon är ju faktiskt italiensk!
Och vänta nu - italienska klematisar ska ju klippas ner tidig vår!
Det gör jag ju med mina "Södertälje"
och de är otroligt kraftiga!


Konstigt nog har jag knappt beskurit min Mrs T alls.
Nästa år ska hon få sig en omgång med sekatören.
Sedan kanske hon lägger på sig lite!

Jackmani blommar för fullt!


Och Södertälje, som jag har två stycken av.


Min Alpklematis tog jag ner förra året,
eftersom den blivit alldeles förvuxen och risig.
Blomningen uteblev därför i våras,
men oj, så den har vuxit i sommar - 
så nästa vår är den nog full av blåa klockor igen.

Tog även ner mina President i år,
så de ser inte så roliga ut den här sommaren.
Hoppas att de repar sig
och kommer igen med förnyad kraft nästa år.

Gillar ni klematis?
Är det någon särskilt ni rekommenderar?
Är lite sugen på Summer Snow.
Kan det vara något...?

2 kommentarer:

  1. Så söt hon är Mrs T Lundell! Summersnow är fin men kräver sin plats, den blir stooor. Min favorit är Guernsey Cream.
    Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha fler klematis, jag vet bara inte vart jag ska ha dem:)
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Summer Snow är en favorit! Lång och riklig blomning och inte minsta kinkig.
    Kram Annika

    SvaraRadera