måndag 25 augusti 2014

Solros


Solrosor
hör ju till de där blommorna som anses särskilt lättodlade.
Ja, till och med så pass lättodlade att man brukar kunna köpa dem
i fröpåsar för barn - för garanterad utdelning.

Hur kommer det sig då
att jag så sällan får fina solrosor?
Haha - jag förstår inte vad jag gör för fel!?!

Jag både försår i kruka och direktsår i rabatt.
Jag prövar i olika rabatter i olika väderstreck, 
ömsom i sol, ömsom i skugga.
Men stjälkarna blir så klena
och solrosprakten uteblir.


Den här solrosen är just nu min enda.
En riktig snygging, förvisso,
men jag vill ju ha massor!

Så vad är felet?


Det är ju så här,
som i min mammas trädgård,
som jag vill att solrosorna ska se ut!

Varför blir inte mina så här kraftiga?
Någon som har en teori?

9 kommentarer:

  1. Det var en riktigt läcker solros! Jag vet inte vad du gör för fel, tycker det låter som du gör allt rätt. De solrosor jag hade i år har fåglarna sått, jag har inte varit delaktig alls:)
    Ha en fin vecka
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med någon teori. Däremot kan jag berätta att du inte är ensam. Har också provat att så sånt som man inte ska kunna misslyckas med. Antingen syns inte ett spår eller så kommer det något rangligt som tynar bort. Jag tror jag köper färdigt nästa år.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Ooooh vad skönt att jag inte är ensam om att inte lyckas med just solrosor!!!! Det blir bara små rangliga saker om det överhuvudtaget kommer upp något....

    SvaraRadera
  4. Tyvärr har jag inget bra svar till dig. Här blev det inga i år. Försådde och planterade ut men det var inte på någon bra plats. För tuff konkurrens av andra växter. Annars är det nog egentligen fröerna som fåglarna sått som blir de finaste.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Kan tyvärr inte hjälpa dig - har aldrig sått solrosor. Bara köpt och satt i vas....och det går sådär. Slokar efter några dagar. Jag förstår att du vill ha många av den där snyggingen.

    Log för mig själv när jag läste ditt inlägg om dina killar deras "ickeintresse". Jag håller fullständigt med dig! Har tre killar och en tjej. Har alltid tänkt att Ylva, vår tjej, skulle bli påverkad av att ha tre bröder. Icke! Hon är tjejernas tjej och killarna.....ja du vet ju redan. Men, däremot vet jag att åtmistone Nils, 13-åringen, uppskattar när det är mysigt och fint.

    Kram!
    Maria

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt snygg solros!
    Här brukar jag förgro några och då är jag noga med att så snart de kommer upp ställa plantorna så ljust som möjligt, gärna i fönster med extrabelysning och svalt ca 15°. Då blir de kompakta och fina. Här växer de sen i luftig näringsrik, och väldränerad jord och får en kanna vatten då och då. Full sol.
    Dessutom blir vissa sorter betydligt klenare än andra. Har märkt att de med olika färgvariationer aldrig blir så stora som de klassiska gula.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Fina solrosor du visar, även om du själv inte är nöjd.
    Jag såg att du hade kommenterat Japansk starr på bloggen Almbacken. Jag har precis köpt ett sådant gräs och nu har jag blivit varnad över att det kommer upp små skott överallt omkring den. Hur rädd skall jag vara för detta? Det verkade som du tog det med ro. Och det där med rädsla för saker som sprider sig är ju väldigt personlig. Själv tycker jag att Agastache foenoculum (tror jag) sprider sig väldigt, men den vill man ju inte vara utan och då accepterar man ju att rensa. Men hur är det med gräset. Hur ser det ut när det blommar? Har googlat men inte hittat någon bild på det. Kanske man ska klippa bort dem innan de går i frö?

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Den solros som du visar överst tror jag är den jag såg på Wij Trädgårdar. I så fall är det en kort och grenad sort. Kolla här: http://rubensrabatter.blogspot.se/2014/08/mera-fran-wij-tradgardar.html Men blommorna var stora som assietter.
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. Synes solsikken din var fin jeg. Har samme problemet med mine. De blir liten, men er glad i dem likevel:)

    SvaraRadera