fredag 5 december 2014

Tack och hej-tårta


Förra helgen fick vi ett så himla gott
hemlagat julgodis
av en granne som var här på glöggfika!

Dajmfudge

Ja, det var så gott
att jag faktiskt krävde att få receptet! :-)


I går kväll blev det en omgång!
Mums!


Vill ni också göra detta
så kommer receptet här:

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
150 g mjölkchoklad dajm


Mät upp grädde, strösocker och sirap i stor kastrull
Låt koka till 120 grader eller testa med kulprovet
Rör sedan ner honung och smör
Bryt till sist ner chokladkakan i blandningen
Rör tills allt har löst sig och du har en fin smet
Häll upp i en bakpappersklädd form ca 15 * 25 cm
Låt stelna innan du skär upp


Så där ja!
Två burkar laddade!

Och när vi ändå är i frossar-tagen:
Tvillingsönerna har varit på prao den här veckan.
Den ene på Coop och den andre på Ica Maxi.
Så himla bra för dem att få prova på.
De har packat upp varor 
och hjälpt folk till rätta i butiken:

"Var finns sirapen / olivoljan / blöjor för ettåringar /
russin / krossade tomater...?"
Haha - ja, och så vidare...

nyttigt att få testa på arbetslivet och 
att få tänka på att vara artiga och hjälpsamma
hela dagarna! :-)


Som "tack och hej" fick E,
 som var på Ica Maxi,
avsluta veckan med att baka en egen tårta i bageriet,
och sedan ta med den hem.
Vilket bra avslut på en bra prao-vecka!

Nu: Helg!

5 kommentarer:

  1. Tack så mycket för receptet! Det ska jag helt klart testa till helgens glöggmingel. Och visst är det bra att ungdomarna får en chans att komma ut i världen utanför skolan. Värdefull och nyttig erfarenhet som (tydligen) gynnar många;-)

    Önskar dig en fin andra adventshelg.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så gott det låter med daimfudge! Det måste jag göra, så fort köket är klart.
    Det är nyttigt att komma ut i arbetslivet och prova på.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Att praoa är absolut jättebra tycker jag. Viktigt att komma ut och se "verkligheten".
    Det finns så många godsaker jag vill göra nu. Ser mumsiga recept överallt :). Just nu har jag bakat kladdkaksmuffins med dumlekola. Underbart goda!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott det lät! Nu ångrar jag bara att jag inte köpte den där termometern jag kikade på igår...så man kunde kokat dessa utan att chansa på kulprovet...haha... Det kan ju bli lite varierande då))!

    Nyttigt med prao och komma ut i arbetslivet. Och kul om det blev lyckat!

    Ha en skön helg!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  5. Nyttigt att få testa på vuxenlivet....det är något vi alla borde tänka på....hur ofta får vi inte hårda ord vid förfrågningar....
    och du, tack för receptet, det ska jag absolut prova, det lät ju bara hur gott som helst!
    Tack tack!

    SvaraRadera