söndag 11 februari 2018

En fredagspresent!


(Ärtskott - ständigt en skörd på gång i köket. SÅ gott!)

För några år sedan var jag duktig på
att ta med mig min systemkamera, en gammal Nikon,
när jag skulle fotografera.

Men sedan tyckte jag oftast att det var smidigare
 att fota med iPhonen, som man ändå alltid har med sig.
Dessutom är ju de senare modellerna av iPhones
fantastiska att fota i mörkare miljöer med!

Ja, nu på vintern så har det helt enkelt inte funkat
att ta fram den gamla systemkameran.
Den har varit alldeles för långsam
och slutartiden alldeles för lång
för att kunna fota med när det inte är dagsljus.
Men så i fredags...

...så kom H hem med en present till mig!
Bara så där!


En Nikon d7200!

Och nu blev det ju lite skillnad!
Äntligen kan jag fota inomhus igen,
trots att det inte är jättebra ljus!


Men det är otroligt mycket att lära!

Det finns så många finesser
som jag behöver sätta mig in i.
Och roliga grejer, som att kunna fjärrstyra
Nikonkameran med iPhonen t.ex.



Jag är så dålig på sånt där -
Att sätta mig in i tekniska saker.
Och känner jag mig själv rätt,
så kommer jag ändå oftast att fota
med autofokus...


Men det viktigaste för mig just nu,
är att inte vara så himla ljusberoende!


Han är snäll, min H...

1 kommentar:

  1. Gillar dina små gröna odlingar i olika burkar. Det måste jag nog ta efter. Dags att börja samla burkar helt enkelt. En ny kamera hade varit toppen! Min gamla kompaktkamera fungerar i stort sett bara utomhus dör ljuset är bra. Förstår om du är nöjd över din.

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera