söndag 25 februari 2018

Iskallt


Efter en stadig frukost på vårt hotell i Gdansk
(med tjocka, härliga belgiska våfflor och annat gott)
gav vi oss ut på stan igen på lördagen.

Jag hade sett utanför vårt fönster att det såg ut att blåsa
och med tanke på att det redan dagen innan varit jättekallt
så förberedde jag mig för att inte frysa allt för mycket.

Jag satte helt enkelt på mig allt jag hade med mig i kabinväskan.
T-shirt, långärmad tröja, kofta och sist en tjock stickad tröja.
Sedan en rejäl halsduk, mössa och uppfälld huva.
Och ändå - frös jag som en hund!


Vi hade sett ut en rutt som vi skulle gå,
och det gjorde vi -
men det fick bli med värmande uppehåll på caféer.
Vilken tur att det fanns gott om mysiga ställen att slinka in på!

Det var knappt så att man kunde ta fram kameran och fota
för att man frös så mycket om händerna...


Och det fanns mycket att fota!


Vi var in i många fina gamla kyrkor.
(Men tyvärr var iskalla även invändigt...)


Polsk "graffiti" på stan.
(Inte jätterebelliskt motiv...)


Överallt utsmyckade gamla hus!





Syns det hur mycket jag fryyyyser...?
Iskylan måste väl ha att göra med Gdansk närhet
till havet i kombination med nordliga vindar.
Det var så där rått i luften, ni vet.


Vi fick lov att gå in på ett fik och dricka varmt och tina upp lite.


Sedan kunde vi fortsätta vår stadspromenad.

Det ligger väldigt många gamla kyrkor kring Gamla stan.
Otroliga byggnader fulla av skatter.
Här är inifrån Mariakyrkan -
en gigantisk byggnad!


Kolla kyrkorgeln!


Vi hade tittat ut ett ställe dit vi skulle gå för att äta
polska dumplings, men det var så himla mycket folk där
att de slussade in människorna eftersom.

Det kändes inte rimligt att stå så länge i kö,
så vi gick vidare. Synd.


Ser ni så fina miljöer?


Vi styrde våra steg mot det gamla Lenin-varvet
där det nu finns ett museum.

Mer om det i nästa inlägg!

2 kommentarer:

  1. Kul men kallt! Kul att göra något med en son. Så fina bilder! Men jag ser hur iskallt det var. Sån där kyla som kryper genom märg och ben. Jag var i Polen två veckor på sommaren i slutet av 80-talet. Åkte båt dit. Bodde hos en polsk kvinna som hyrde ut sin lägenhet till oss.
    Billigt för oss och en förmögenhet för henne.Fick också en inblick i vardagen via den här kvinnan. Hon hämtade oss i sin lilla Trabant som knappt rymde tre personer och två väskor. Gdansk var fint alla fall alla fasader som vätte mot torg osv. Sopot var också fint var även i Gdynia. Mycket har hänt sen dess såklart. Då var det väldigt mycket östkänsla och väldiga skillnader mot vår vardag. Allt var så billigt men då fanns heller inte så mycket. Det har nog ändrats.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera