onsdag 4 april 2018

Mitt gröna pyssel...


Jag vet inte hur det är hemma hos er,
men här hos mig är det i alla fall mycket pyssel så här års.
Frön ska sås, övervintrare ska väckas till liv.
Det ska vara lagom vattning, lagom temperatur
och så mycket ljus som bara är möjligt.

Men vilket kärt pyssel!

Här är mitt fina Ginkgo-träd igen!
Jag visste inte ens om det var vid liv
när jag tog in det från boden för någon månad sedan.
Och se så stort och grönt det är nu!
Fantastiskt hur naturen är funtad!


Mina klöverväxter har jag också haft i boden.
De såg väldigt, väldigt döda ut
när jag tog in dem...

...men, här finns tveklöst liv!


Och så mina kära agapanthus.
Kommer så snällt,
 trots ingen som helst uppmärksamhet på hela vintern.


Jag vet inte om det bara är vi...
...som har det så himla växtstökigt inne i huset nu i april.

Här trängs dahlior med frösådder och muehlenbeckia
Men...det är ju bara nu några veckor.
Snart kör jag igång växthusfläkten
och då får allt flytta dit ut.


Just dessa tobaksplantor är dock inte mina
utan en av sönernas!

Jo, ett av barnen har faktiskt ärvt odlarintresset!


Förra året tog jag frön från en Afrikas blå lilja och sådde dem.
De kom upp fint och trivdes bra hela sommaren,
och i vinter har de fått stå med de "vuxna" liljorna.
Och titta här nu:
Även bäbisarna kommer tillbaka så fint!


Och tänk att i år
kom alla fröer av jätteverbena som jag sådde upp -
utan någon som helst kylskåpsbehandling!


Ja, jag gillar verkligen mitt gröna pyssel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar